Tachográf illesztés, tachográf javítás, csere
Amennyiben Ön rendelkezik 3,5 tonna feletti össztömegű járművel, ezáltal menetíró készülékkel, mi ennek üzemeltetésében is segítünk.
Szervizünkben speciális szakképesítéssel rendelkező kollégánk elvégzi:
– Kötelező 2 évente elvégzendő tachográf illesztést, kalibrálási jegyzőkönyv kiállítást (műholdas kapcsolattal rendelkező tachográfok esetében is!)
– Hibás működés esetén cseréli a sebességjeladót, javítja/cseréli az adatkábelt
– Szükség esetén cseréli a tachográf készüléket
– Elvégzi a digitális sofőrkártya időszakos letöltését
Szakszervizünk az illesztés és a javítás precizitásával, továbbá a kalibrálás lejáratának jelzésével garantálja:
– A készülék tartós és megbízható működését
– Ellenőrzés esetén az érvényességet, hitelességet
Bízza ránk ezeket a feladatokat és kerülje el a büntetésből adódó váratlan, akár több 100.000 Ft-os kiadást.
Tachográf – illesztés, javítás, csere
Tachográf illesztés, javítás, hitelesítés és tachográf csere
Minden, amit a tachográf javításról, cseréről, kalibrálásról és hitelesítésről tudnia kell
Amennyiben legalább 3,5t össztömegű tehergépkocsival vagy 10 főt meghaladó autóbusszal közlekedik és – ami még fontosabb – fuvarozó vagy egyéb számlaköteles tevékenységet végez, a járműnek rendelkeznie kell analóg, digitális vagy műholdas tachográffal (azaz menetíró készülékkel). Mit kell tudnia ennek javításáról, kalibrálásáról és hitelesítéséről? Mikor kell felülvizsgálni, és mire számíthat, ha ez elmarad? Mire figyeljen a tachográf javító műhely megválasztásakor? Összeszedtük a jogszabályokat emészthető formában, hogy biztosan elkerülje a kellemetlen helyzeteket a hatóságokkal.
A menetíró készülékek típusai
Beszélhetünk analóg, digitális és műholdas tachográfról, mely utóbbi jelenleg a legmodernebb berendezés.
A tehergépjárműben alkalmazott tachográf típusának a jogszabályban meghatározottnak kell lennie. Fontos, hogy meghibásodásból fakadó csere estén a tachográf típusa csak azonosra vagy modernebb tachográfra cserélhető. Tehát egy adott tehergépkocsiban ha analóg tachográf van, akkor analóg tachográfra, illetve digitális tachográfra cserélhető. Amennyiben a járműbe a jogszabályi előírások szerint műholdas tachográf van beszerelve, annak meghibásodása esetén digitális vagy analóg tachográf NEM építhető be, azt csak egy másik műholdas menetíró készülékre lehet cserélni. Ebben az esetben nem csak a menetíró készüléket cserélik, hanem a hozzá tartozó jeladót (Kitas) is, mivel a jeladó manipuláció elkerülésének és lehetőségének érdekében csak egyszer aktiválható. Fontos, hogy az egyes főtípusokon belül további altípusok is találhatók, mi azonban most csak a három alapvető kategóriát érintjük.
Analóg menetírót a ‘90-es, illetve 2000-es évekig gyártott kamionokban találhatunk. Ez egy papír alapú korong, amit minden nap cserélni szükséges, és 24 óra adatait képes tárolni. A tachográf alapadatait (a gépjárművezető nevét, dátumot, kilométeróra állásait, valamint a kiindulási és érkezési pontot) kézzel szükséges kitölteni, míg a többi adatot (a jármű sebességét, megtett kilométert, vezetési és pihenő időt) maga a berendezés rögzíti a korongon található diagramokon. A korongokat egy évig kell tárolni ellenőrzés céljából, a gépjárművezetőnek az ellenőrzés előtti 2 hét korongjait be kell mutatnia az ellenőrzéskor. A jogszabályok szerint ezt a technológiát már nem lehet új járművekbe beépíteni, így egyre kevesebb analóg tachográffal találkozhatunk.
A digitális tachográf az analóg továbbfejlesztett változata. Ez a menetíró már vezetőkártyával rendelkezik, melyen digitálisan tárolják a gépjárművezető tevékenységét, a jármű sebességét, megtett kilométert, de a jogszabályok ezt a tachográf fajtát is megszüntették. Helyére a műholdas tachográf lépett, melyet a 2019.06.15. után forgalomba helyezett tehergépjárművekbe és személyszállító járművekbe kell beszerelni.
A műholdas menetíró készülék már jóval modernebb. Ahogy a nevében is benne van, segítségével műholdon keresztül pontosan követhető a jármű mozgása, sebessége, útvonala, valamint rögzíti a pihenőidőket is. Műholdas technológiájából fakadóan azonnali adatokat képes szolgáltatni az ellenőrző járműnek, amely alapján az ellenőrző hatóság eldönti, hogy a járművet megállítsák-e egy komolyabb, átfogóbb ellenőrzésre vagy sem.
- § (1) A menetíró készülék csak a típusához jóváhagyott és a 165/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben előírt adatokkal ellátott érvényes, működőképes és a járművezető részére kiadott tachográf-kártyával használható.
Műhelyünk vállalja a BMC, Daf, Fiat, Ford, Iveco, Man, Mercedes, Nissan, Renault, Scania, Toyota, Volvo márkák mind3 típusú tachográf illesztést, javítását, ellenőrzését, beépítését és cseréjét.
Tachográf-kártyák kiadása
A jogszabály rendelkezik a tachográf-kártyák kiadásáról. Ez gyakorlatilag olyan, mint a vezetői engedély – a hatóság adja ki, érvényes gépjárművezetői vizsga megléte a feltétele. Azaz nem járműre adják (mint a forgalmi engedélyt vagy műszaki vizsgát), hanem a gépjárművezetőnek, cégeknek és műhelyeknek. A tachográf kártyáknak 4 típusa van:
- a vezetői kártya érvényessége 5 év;
- a vállalkozáskártya (letöltéseket, ellenőrzéseket lehet végrehajtani vele) érvényessége 5 év;
- a műhely kártya (csak az NKH által jóváhagyott menetírókészülék illesztésére, kalibrálása feljogosított szervezet kaphatja) érvényessége 1 év;
- az ellenőri kártya (a hatóság által használt kártya, ellenőrzésre jogosít) érvényessége 2 év.
A tachográf felülvizsgálata
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 165/2014/EU RENDELETE szabályozza a menetíró készülékekre vonatkozó szabályokat. Általános rendelkezés, hogy a tachográfot kétévente, valamint az alábbi esetekben kötelező felülvizsgáltatni (tehát akkor is, ha még az előző felülvizsgálat óta nem telt el két év):
- váltó javítása, megbontása;
- hajtáslánc szerelés, csere;
- gumicsere;
- egyéb perifériás eszközök cseréje, javítása, amennyiben a plomba rendszert meg kell bontani.
Hol és hogyan vizsgáltathatja felül a tachográfot?
Tachográfot csak az arra kijelölt, a hatóság által engedélyezett szervizekben és műhelyekben szabad javíttatni, kalibráltatni és felülvizsgáltatni.
Mire figyeljen tachográfjavító műhely választása előtt?
Mindenekelőtt bizonyosodjon meg róla, hogy a tachográf javító műhely rendelkezik hatósági engedélyszámmal! Ez azért fontos, mert amennyiben egy arra nem felhatalmazott szerviz végzi a javítást, kalibrálást, felülvizsgálatot, a hatóság nem fogja elfogadni egy esetleges ellenőrzés során a járművében található tachográf állapotát.
A jogszabály (II/3-as fejezet) rendelkezik arról is, hogy a műhelynek engedélyeztetni kell a tevékenységét. Tehát ön mindenképpen olyan tachográf javító műhelyt válasszon, ami a fuvarozócég, ezáltal a kamion telephelyével megegyező megyében található. Sérült, nem megfelelően működő tachográf esetén ugyanis szigorúan tilos nagyobb távolságot megtenni a szükségesnél.
Ezt már a törvény nem foglalja magába, de érdemes figyelni arra, hogy a tachográf javítás előtt történik-e ajánlatadás és időpontegyeztetés. Műhelyünk a tachográf kalibrálás, felülvizsgálat és javítás megkezdése előtt tájékoztatást ad, valamint előzetesen időpontot egyeztetünk – ugyanis a menetíróval kapcsolatos szervizelési munka nagyjából 1-2, de akár több óra is lehet attól függően, hogy rendben vannak-e a jármű papírjai, mennyire tiszta a jármű, kell-e takarítani ahhoz, hogy hozzáférjünk a vizsgált részekhez, stb.
Mire kell figyelnie a tachográf javítása, kalibrálása, felülvizsgálata után?
Bármilyen, a tachográfot alkatrészeit (jeladó, kábelköteg, tachográf készülék) érintő szervizmunka után természetesen a jogszabályoknak megfelelő, hivatalos számlát és sorszámozott kalibrálási jegyzőkönyvet kell kapnia, amiben rögzítve vannak a megfelelő adatok. Ez utóbbival tudja ön bizonyítani a hatóság felé, hogy megtörtént a szabályos kalibrálás.
Fontos, hogy amennyiben újra kalibráltatja a menetíró készüléket, azt ugyanúgy tanúsítani szükséges – tehát a szerelés végeztével a műhelytől meg kell kapnia az érvényes tanúsítványt.
Garanciavállalás
A műhelynek jogszabályoknak megfelelően kell garanciát vállalnia – külső behatás nélkül 2 évig vagy az első szerelésig (amikor például gumi cserélnek, a műhelynek ellenőriznie kell a tachográfot, ha annak az adatai rendben vannak, akkor mehet a jármű, ha nem, akkor újra kell kalibrálni).
Műhelyünk tehát a törvényi kötelezettségeknek megfelelően garanciát vállal a BMC, Daf, Fiat, Ford, Iveco, Man, Mercedes, Nissan, Renault, Scania, Toyota, Volvo tehergépjárművek tachográf javítására, kalibrálására, felülvizsgálatára.
Jogszabályváltozás a tachográfok használatában
Még a covid-19 pandémia előtt egy jogszabályváltozást fogadtak el az EU-ban, melynek egyelőre késik a bevezetés (jelenleg 2026 január 1. a tervezett dátum): eszerint hamarosan nem csak a 3,5t feletti tehergépjárműveknek kell majd tachográffal rendelkezniük, hanem már 2,4t-tól kötelező lesz a menetíró készülékek akár utólagos beépítése.
Iratkozzon fel hírlevelünkre / kövesse oldalunkat, hogy időben értesülni tudjon a jogszabályváltozás életbelépéséről és egyéb törvényi módosításokról, hogy továbbra is biztonságban autózhasson az országutakon.